Ghid [Film de scurt metraj]

S i n o p s i s

Tănârul poreclit N. N. (alias Need Nothing)  trăiește într-un bloc vechi, lângă un bătrân mereu înarmat, o tânără senzuală și o bătrânică semi-oarbă. Singurătatea fiecăruia a creat în timp un scenariu ciudat care zilnic se poate încheia cu una sau mai multe morți.

L o g l i n e

Tânărul N. N. riscă să fie ucis doar pentru că ajunge acasă, într-un bloc în care locuitorilor parcă nici moartea n-are ce să le mai ia. O dragoste la fel de posibilă ca moartea îl așteaptă tot zilnic, la câțiva pereți depărtare.


P a r t i c i p a n ţ i i:

  • N. N. (alias Need Nothing – Tânăr împlinit al zilelor noastre, extrem de informat, îmbrăcat şic, la un pas cu orice nouă revelaţie a tehnologiei
  • Bătrâna Aproape Oarbă care vrea să traverseze o străduţă unde nu trec de mult maşini, căruţe, ghinioane
  • Bătrânul înarmat – care abia aşteaptă să-şi apere spaţiul intim chiar cu preţul morţii (altuia, oricui)
  • Tânăra Senzuală – petrece ceasuri frământate în faţa oglinzii, în faţa ferestrei şi în spatele uşii, aşteptând dragostea vieţii
  • Un Domn care se prinde de necunoscuţi pentru a traversa, zilnic, la aceeaşi oră, în amurg, o stradă aglomerată dintr-o metropolă
Notă: Cuvintele, sintagmele şi frazele subliniate sugerează posibilitatea filmării unor scene care completează şi / sau îmbogăţesc filmul. În alte cazuri, ele accentuează sau lămuresc o idee, imagine, subtext.

I.

1.
Interiorul unui bloc învechit. Scările sunt de marmură. Uşile apartamentelor au fost cândva foarte scumpe, iar dincolo de ele se simte că au trăit familii nobile, sau cel puţin bogate / parvenite.

2.
Privirea numără câteva vizoare (în unele limbi numite ”ochi magici”). Se văd frânturi de locuinţe – de afară, şi frânturi de întuneric – din interior.

Din vizoarele uşilor ies şi se întind pe pereţi cercuri slab luminate.

3.
Dincolo de vizorul unei uşi, Bătrânul Înarmat îşi pregăteşte arma. Camera, mobila, hainele sunt ponosite şi transmit o lungă frustrare fără leac.

4.
Dintr-un alt vizor: Tânăra Senzuală își face duş în spatele unei perdele transparente cu flori de câmp şi peşti multicolori.

5.
Need Nothing iese dintr-un birou luxos, dar fad, şi închuie uşa. Foloseşte doar mâna stângă - aşa a devenit stângaci – fiindcă cu dreapta ţine non-stop un smartphone mare, cât o carte.

La un moment dat, una din căşti îi cade lui Need Nothing de la ureche. Se aude un zgomot infernal, greu de descris.

Relationshop [Film mut / Spectacol de balet]

Copyright: Ardian Kyçyku
P e r s o n a j e l e:

Actriţa care mânuieşte o păpuşă
Iubitul Actriţei, mai târziu – Soţul ei
Câteva prietene / cunoştinţe şi câţiva prieteni ai Actriţei
Trecătoricurioşifani şi fane (interpretaţi de sus menţionaţii)
Două Păpuşi: una clasică, frumoasă, din copilăria Actriţei; cealaltă – mare, ”Actriţă”

Poate fi filmat și pe scena unui teatru.

I.

Actriţa citeşte ceva în camera ei. Cu mâna liberă leagănă uşor păpuşa copilăriei care stă pe o pernă. Camera este simplă, luminoasă, cu multe cărţi şi puţine haine care atârnă lângă bibliotecă.

Din partea stângă a scenei, de sus, coboară Iubitul Actriţei (ca un Deus ex machina). Momentul este misterios şi emoţionant, în culori autumnale şi lumini difuze. De departe Iubitul seamănă cu o statuie.
Cu gesturi stranii, de marionetă, oarecum contrariat, parcă trezit într-o planetă necioplită suficient, Iubitul aleargă în jurul camerei-casă a Actriţei, de afară, o cercetează, atinge pereţii – şi cu degetele, şi cu limba – apoi  intră de la fereastră, nu din uşa.  
După o clipă ce pare a fi prima vedere, Iubitul începe să-i exprime Actriţei dragostea. Uneori, Iubitul se uită în sus, creând impresia că aude voci şi recită.

Actriţa iese cu o oarecare duioşie şi durere din lumea cărţilor, îndrăgostită. Camera i se pare neîncăpătoare. Cartea şi păpuşa îi trezesc un zâmbet duios.

Iubitul începe să-i ţină o cuvântare idealistă. La un moment dat, el îngenunchează. Unul dintre genunchii săi striveşte cartea; celălalt – păpuşa. Din fereastră intră lumini multicolore şi ceaţă.

Actriţa este vrăjită de monologul Iubitului şi cumva suferă pentru că nu poate vorbi la fel de frumos.

Se lasă noaptea.